Brașov,
12
Ianuarie
2022
|
14:38
Europe/Amsterdam

Designul biofilic - trend sau alegere vitală pentru sănătate?

Amenajarea în spiritul conceptului biofilic va deveni în curând o direcție și mai populară în materie de design interior.

Tendința noastră înnăscută de a ne întoarce către natură, denumită biofilie, se manifestă acum, mai mult ca oricând, prin nostalgia față de aceasta și prin căutarea unor soluții de a o aduce mai aproape de existența noastră cotidiană. Potrivit celui mai recent raport „HEAD DOWNERS 2021", derivat din cercetarea de piață realizată de VELUX și Kantar în perioada 3-6 septembrie 2021, în rândul a 2.408 de respondenți cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, din opt țări europene (Croația, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Slovenia), cei mai mulți dintre noi resimțim negativ lipsa contactului zilnic cu natura și recunoaștem aproape în unanimitate că aceasta este foarte importantă pentru noi.

Fiecare al patrulea participant la studiul VELUX „HEAD DOWNERS 2021" spune că petrece mai puțin de o oră în afara spațiilor închise, iar jumătate dintre respondenți nu mai mult de două ore. Nu stăm în aer liber nici măcar în zilele nelucrătoare. 70% dintre respondenți recunosc că petrec prea mult timp uitându-se la ecranul unui laptop, smartphone sau televizor. Românii petrec cel mai mult timp conectați online, în fața ecranelor (80%) și cel mai puțin (68%) în contact cu natura, zilnic, dintre locuitorii a opt țări europene și au cele mai mari dificultăți în crearea și menținerea relațiilor interpersonale (66%), potrivit studiului menționat. În plus, 33% dintre români nu au privit nici măcar o dată cerul în ultima săptămână. Cu toate acestea, românii sunt cei mai orientați către natură și consideră contactul cu aceasta foarte important în proporție de 64% și, de asemenea, se află pe locul I în topul țărilor europene la recunoașterea  diferitelor specii de păsări. 93% dintre participanții la studiu au convingerea că tehnologia le răpește oamenilor anumite lucruri cu sens din viață și 66% dintre români cred cu tărie că progresul civilizației a produs îndepărtarea dramatică a omului de natură, aflându-se pe primul loc, în topul țărilor europene, cu această credință.

Aproape trei sferturi dintre respondenți - indiferent de țară - recunosc că au pierdut contactul cu natura. Nu o observăm nici când suntem afară. Această abordare și acest comportament nu sunt lipsite de consecințe asupra vieții noastre și a stării generale de bine. Astfel, acest mod de viață ne face ca, cu cât ne îndepărtăm de ea, cu atât să tânjim mai mult după natură și să ne dorim să o prețuim mai mult. Și să o punem în valoare. Mai ales în design și arhitectură.

Designul biofilic este una dintre temele principale intens dezbătute la ediția din acest an a „Salone del Mobile” de la Milano, unul dintre cele mai importante evenimente mondiale dedicate designului. De la Herman Miller la Norman Foster și de la Carlo Ratti la Kengo Kuma, toată lumea vorbește despre „proiectarea viitorului”, perspectivă care va aduce mai multă conectivitate cu natura și care este orientată spre crearea unui stil de viață mai sustenabil, în prezent. Designul biofilic este o modalitate eficientă de a menține echilibrul în viață, între tehnologie și natură, pentru Head downers, adică pentru persoanele care stau în permanență cu privirea ațintită în ecrane și cu capul aplecat. Introducerea unei multitudini de elemente naturale în interior este o încercare de reconectare cu natura, fără de care ne simțim pur și simplu rău, într-o stare de deconectare. Aceste tendințe și implementarea lor în spațiul interior al casei ne ajută să ne bucurăm de beneficiile naturii asupra sănătății și bunăstării noastre.

Deconectați de natură

Din păcate, potrivit raportului VELUX „HEAD DOWNERS 2021”, mai mult de jumătate dintre respondenți nu privesc cerul în mod regulat și nu se uită la păsări, nori și soare. Aproape 3 sferturi dintre respondenți nu pot recunoaște mai mult de 10 specii de păsări, iar fiecare al treilea nu poate identifica mai mult de 5 tipuri de copaci. Cea mai mare dificultate o reprezintă pentru toți recunoașterea tipurilor de nori și a constelațiilor. În prezent devine și mai important exercițiul de a privi pe fereastră și nevoia de a ne asigura că această activitate ne oferă posibilitatea de a observa priveliști extinse și de a privi în depărtare. În primul rând, ne aduce mai aproape de contactul cu natura. Concluzia raportului VELUX coincide cu cercetările de pe întreg continentul, este suficient să ne uităm la ceea ce spune Oliver Heath, unul dintre cei mai renumiți arhitecți care promovează designul biofilic. Heath încurajează participarea la proiecte locale de monitorizare a naturii. El citează cercetări privind participanții la programul de monitorizare a polenizatorilor din Marea Britanie, în cadrul căruia oamenii petrec 10 minute numărând insectele care poposesc pe o floare. Rezultatele arată că, datorită contactului strâns cu natura, participanții la experimentul „Up Close and Personal” se simt mai fericiți.

Sondajul solicitat de VELUX și realizat de Kantar arată fără echivoc că suntem conștienți de impactul pozitiv al naturii asupra sănătății noastre. Majoritatea dintre respondenți, 90%, duce dorul naturii și recunoaște faptul că acest contact cu natura este bun pentru sănătate și ne permite să ne relaxăm (aspect constatat și indicat de 93% dintre participanții la studiu). Asta subliniază și mai mult importanța designului biofilic.

Lumina zilei și priveliștea exterioară - două elemente principale prin care aducem natura în interior 

Amos Goldreich, câștigător al unor premii precum „The International Architecture Award în 2019”, identifică patru elemente cheie ale designului biofilic, de integrare a naturii în interior care, precizează el, sunt cruciale. Și apelează la mai multe simțuri. Primul este conexiunea vizuală sau posibilitatea de a vedea de oriunde din interior grădina sau mediul natural. Al doilea element este reprezentat de pătrunderea luminii naturale. De aceea, Goldreich deschide spațiile cât mai mult, folosind ferestre și luminatoare. Al treilea și al patrulea element se adresează simțurilor olfactive și auditive. Viețile noastre se desfășoară în prezent aproape exclusiv în încăperi închise. În acest context, este atât de important să avem grijă de calitatea aerului din interior, inclusiv de circulația corectă a acestuia. O persoană respiră de 22.000 de ori pe zi, motiv pentru care este atât de important să aerisim încăperile, să deschidem frecvent ferestrele și sistemele care asigură o înălțime constantă a calității aerului din casă. Pentru că parametrii corecți ai oxigenării interioare au un efect pozitiv asupra funcțiilor cognitive și a stării de bine.

În plus, în interioarele pline de lumină naturală, productivitatea noastră crește cu până la 15%. Capacitatea de a observa priveliști extinse și de a privi în depărtare reduce, de asemenea, riscul de miopie. Geamurile cu eficiență energetică extinsă lasă să pătrundă în interior mai multă lumină și aer proaspăt, ceea ce ajută la reducerea stresului, prin scăderea tensiunii arteriale și a ritmului cardiac. Potrivit Financial Times, care citează conversații cu arhitecți britanici de top, „astăzi, aproape fiecare proiect de construcție pentru locuințe implică oferirea unei experiențe interioare-exterioare . Folosirea în casă a ferestrelor din lemn se încadrează perfect în stilul eco, mai ales dacă acestea sunt realizate din lemn provenit din culturi certificate, precum ferestrele VELUX. Acestea asigură protecția biodiversității, a habitatelor faunei sălbatice, precum și obținerea materiei prime în cantități care nu depășesc posibilitatea de reproducere a acesteia. Recolta durabilă este asigurată prin reîmpădurire și plantare de arbori.

Un design responsabil înseamnă protejarea mediului înconjurător

95% dintre toți respondenții studiului VELUX „HEAD DOWNERS 2021” sunt de acord că oamenii trebuie să își schimbe atitudinea și comportamentul față de natură pentru a salva lumea de la distrugere. Atenția acordată relației orașului cu natura a dus la crearea primului prototip de clădire rezidențială, realizat de Stefano Boeri Architetti: Pădurea verticală din Milano, care este formată din peste 700 de copaci și 20.000 de plante și reprezintă un model de împădurire urbană în care vegetația este un element esențial al arhitecturii.

Responsabilitatea pentru proiectarea durabilă revine, de asemenea, producătorilor de materiale de construcție și de finisare. Marca VELUX este una dintre cele care își creează ferestrele de acoperiș reducând amprenta de carbon atât a sa, cât și a propriilor produse. Folosește materii prime naturale care pot fi reciclate, iar în procesul de producție economisește resurse, energie și reduce la minimum deșeurile.

_________________________

1.  https://www.salonemilano.it/en/articoli/design/discovering-biophilic-design   

2. https://www.oliverheath.com/insights-and-news/news-item-winter-wellbeing-oliver-heaths-ways-to-boost-health-wellbeing-during-winter/ 

3.  https://journalofbiophilicdesign.com/podcast-journal-of-biophilic-design/amos  

4.  https://www.ft.com/content/3fb26ab2-a70c-4e3e-af01-ec907b5c2ba3  

5.  https://www.stefanoboeriarchitetti.net/en/stefano-boeri-biography/ 

Despre VELUX Group

VELUX Group creează de aproape 80 de ani medii ambientale mai bune pentru oamenii din întreaga lume, potențând beneficiile luminii naturale și ale aerului proaspăt. Produsele create de VELUX includ atât ferestre de mansardă și ferestre pentru acoperiș tip terasă, rulouri decorative, produse pentru protecția eficientă împotriva căldurii cât și sisteme și soluții pentru case inteligente. Aceste produse se remarcă în special prin calitatea de a menține un climat interior sănătos și sustenabil, potrivit pentru muncă, învățare și activități recreative. Activitatea desfășurată la nivel global asigură producția și vânzarea în peste 40 de țări, cu peste 11.500 de angajați din toată lumea. Compania VELUX Group aparține VKR Holding A/S, o societate cu răspundere limitată deținută în totalitate de organizații non profit caritabile (THE VELUX FOUNDATIONS) și business-uri de familie. În 2019, VKR Holding a avut venituri totale de 2,9 miliarde de euro, dintre care 178 de milioane de euro au fost donate de VELUX FOUNDATIONS diferitelor cauze și campanii caritabile. Pentru mai multe informații, accesați www.velux.com  și www.velux.ro 

Raportul „HEAD DOWNERS 2021” a fost generat pe baza studiului CAWI realizat de agenția de cercetare Kantar, la cererea companiei VELUX, în septembrie 2021. Cercetarea a fost desfășurată în rândul populației a opt țări europene, respectiv Croația, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Slovenia, cu scopul de a oferi date despre stilul de viață actual și de a cerceta relația dintre obiceiurile de consum în civilizația tehnologică modernă și nevoia de conectare cu natura.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să ne contactați: https://www.velux.ro/raport-head-downers

VELUX România SRL 
Turnului 5, Coresi Business Park
Clădirea T42, Modul A3
500152, Brașov, România
Tel: 0268 40 27 40
Relații clienți: romania@velux.com