Brașov,
12
Ianuarie
2022
|
14:24
Europe/Amsterdam

Copilăria fără lumină naturală. Cum putem proteja copiii de Sindromul deficitului de natură?

Cei mai mulți copii își petrec majoritatea timpului în interior, uitându-se la ecranele dispozitivelor mobile, o mare parte din zi. Așa arată copilăria astăzi.

Date cheie pentru România

Noul studiu HEAD DOWNERS 2021 realizat de VELUX și Kantar în perioada 3-6 septembrie 2021, în rândul a 2.408 de respondenți cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, din opt țări europene (Croația, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Slovenia) privind contactul oamenilor cu natura arată că, în ziua de azi, copiii sunt mult mai deconectați de natură decât generațiile anterioare. Perspectiva și comportamentul de a sta în cea mai mare parte a timpului în spații închise, cu privirea fixată în ecrane, are un impact deloc de neglijat asupra sănătății copilului.

Numeroase studii confirmă faptul că petrecerea timpului în natură scade agresivitatea, reduce simptomele tulburării ADHD (Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate) și întărește sistemul imunitar al copiilor. Parcurile și/sau locurile de joacă sunt prezente în toate școlile deoarece este un fapt cunoscut că acestea încurajează interacțiunea între copii. A fi în aer liber se dovedește a fi nu doar o formă benefică de petrecere a timpului, ci și un loc în care se dezvoltă abilitățile de a ajuta și de a coopera. Chiar și observarea naturii prin fereastră poate reduce stresul și poate regla ritmul cardiac. Cu toate acestea, există copii care nu au niciun contact cu natura. Părinții lor se luptă cu probleme care, reunite, sunt cunoscute sub numele de Sindromul deficitului de natură. Termenul îi aparține lui Richard Louv, autorul cărții „Ultimul copil al pădurii”. Acesta prezintă fenomenul prin care copiii pierd contactul cu natura și problemele de comportament cu care aceștia se confruntă din cauza lipsei timpului petrecut în aer liber, cum ar fi: dificultăți de concentrare, hiperactivitate, pierderea condiției fizice, boli ale civilizației moderne (obezitate, diabet etc.) și chiar miopie. Problema lipsei contactului cu natura este indicată mai des de respondenții care au copii, în special de părinții celor mai mari, cu vârste cuprinse între 15 și 18 ani (76%).

Poate fi natura atractivă pentru copii? 

Noul studiu HEAD DOWNERS 2021 realizat de VELUX privind contactul oamenilor cu natura a arătat că, în ziua de azi, copiii sunt mult mai puțin conectați cu natura decât generațiile anterioare, iar 93% dintre părinții intervievați sunt de acord cu această opinie. Mulți dintre ei își amintesc farmecul copilăriei lipsite de acces la tehnologie. 76% sunt de acord că, în prezent, există multe alte activități care sunt mai atractive pentru copii și adolescenți decât petrecerea timpului în aer liber, față de perioadele trecute. Părinții cred că, în ziua de azi, principala problemă care a dus la această schimbare este dependența de tehnologie. Mai mult de jumătate dintre respondenți sunt categoric de acord (61%) că timpul pe care copiii și tinerii îl petrec în fața ecranelor ar trebui controlat. Pornind de la principiul învățării prin puterea exemplului, încercarea de a distrage atenția adolescenților de la tehnologie poate provoca obiecții din partea acestora, dacă părinții nu sunt ei înșiși interesați de activități desfășurare în aer liber sau de contactul cu natura. Astfel, soluția ar fi ca adulții să reprezinte, în primul rând, un model de urmat pentru copii, mai ales pentru că beneficiile resimțite zi de zi de întreaga familie merită din plin.  

Să aducem mai multă lumină naturală și aer curat în viața copiilor 

Nu putem renunța complet la tehnologie, așa că este esențial să găsim un echilibru. Mai ales că, potrivit rezultatelor cercetării, românii petrec cel mai mult timp conectați online, în fața ecranelor (80%) și cel mai puțin (68%) în contact cu natura, zilnic, dintre locuitorii a opt țări europene. Și au cele mai mari dificultăți în crearea și menținerea relațiilor interpersonale (66%), potrivit studiului menționat.  În plus, 33% dintre români nu au privit nici măcar o dată cerul în ultima săptămână. 

Așa că, ce putem face este să aducem mai multe elemente ale naturii în casele noastre. Lumina zilei, aerul proaspăt și contactul liniștitor cu natura îmbunătățesc bioritmul organismului și influențează, de asemenea, creativitatea, inventivitatea și un sentiment de fericire. Factorul de bază și, de fapt, cel mai important de reconectare cu mediul natural este dat de accesul la lumină, aer curat și vederea unui spațiu vast. Astfel, este importantă crearea unui loc special pentru a observa și admira natura, acasă.

Accesul la lumină naturală și la aer proaspăt are un impact neprețuit asupra modului în care ne simțim. Acestea au un efect benefic asupra funcțiilor cognitive și a stării de bine. Chiar dacă nu avem o casă cu grădină, merită să ne ocupăm de contactul zilnic cu natura, creând o fereastră care să ofere o perspectivă mai amplă asupra lumii exterioare. Pentru mulți adulți, privitul pe fereastră este un moment de introspecție și de relaxare profundă. Pentru copii poate fi o ocazie prețioasă de a observa copacii, păsările, stelele sau norii, despre care știm atât de puține lucruri. De asemenea, activitatea și exercițiul de a cultiva, împreună cu copilul, diferite plante în ghivece, folosirea pământului, udarea acestora, observarea creșterii lor la geam, toate le vor oferi celor mici și celor mari multă bucurie și satisfacție. Orice mediu verde, de la plantele în ghiveci până la cele crescute sălbatic în natură oferă oamenilor beneficiile contactului cu un mediu sănătos, natural”, spune Noemi Ritea, Director de Piață VELUX pentru România și Moldova.

Despre VELUX Group

VELUX Group creează de aproape 80 de ani medii ambientale mai bune pentru oamenii din întreaga lume, potențând beneficiile luminii naturale și ale aerului proaspăt. Produsele create de VELUX includ atât ferestre de mansardă și ferestre pentru acoperiș tip terasă, rulouri decorative, produse pentru protecția eficientă împotriva căldurii, cât și sisteme și soluții pentru case inteligente. Aceste produse se remarcă în special prin calitatea de a menține un climat interior sănătos și sustenabil, potrivit pentru muncă, învățare și activități recreative. Activitatea desfășurată la nivel global asigură producția și vânzarea în peste 40 de țări, cu peste 11.500 de angajați din toată lumea. Compania VELUX Group aparține VKR Holding A/S, o societate cu răspundere limitată deținută în totalitate de organizații non profit caritabile (THE VELUX FOUNDATIONS) și business-uri de familie. În 2019, VKR Holding a avut venituri totale de 2,9 miliarde de euro, dintre care 178 de milioane de euro au fost donate de VELUX FOUNDATIONS diferitelor cauze și campanii caritabile. Pentru mai multe informații, accesați www.velux.com  și www.velux.ro 

Raportul „HEAD DOWNERS 2021” a fost generat pe baza studiului CAWI realizat de agenția de cercetare Kantar, la cererea companiei VELUX, în septembrie 2021. Cercetarea a fost desfășurată în rândul populației a opt țări europene, respectiv Croația, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Slovenia, cu scopul de a oferi date despre stilul de viață actual și de a cerceta relația dintre obiceiurile de consum în civilizația tehnologică modernă și nevoia de conectare cu natura.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să ne contactați: https://www.velux.ro/raport-head-downers